måndag, juni 2

...och så är det ju underbart väder.

Om man inte är bonde, för då vill man ju ha lite regn ju...

Är det så det skall vara. Är det så vi vill ha det nu. På det vill jag svara:

Det e en perfekt och underbar dag, perfekt och oförstörbar...

I alla fall, har det varit en skön helg. Lagom loj. Det e tur att det finns skugga så man slipper bli röd.

Men vad jag egentligen vill säga är att jag blir rädd av att förväntas kunna saker jag aldrig sagt att jag kan. Jag kan bokföring. I bok, med papper och penna, och jag är i princip helt självlärd. Någor annat har jag aldrig sagt att jag kan eller är...

Att lära sig ett bokföringsprogram när man egentligen bara kan debet och kredet är ingen höjdare. Speciellt som alla övningsexempel verkar gälla speditionsfirmor med en massa mark och maskiner och skit. Inget som är i närheten av att kunna översättas till rekvisita, pr, manus, etc.

Nu har jag lagt upp en, för oss adekvat, kontoplan, och samtidigt känns det som att det är en massa grejor som skall in som jag missar, ack det och det, förlupna saker hit och dit, eller var det upplupna, äsch va fan, jag fattar ingenting! Är rekvisita en tillgång eller en kostnad. Är moms inkomst eller tillgång?
Hur jag skall få in verifikationerna för att det skall gå jämnt upp med debet och kredet sen, det är en hel vetenskap som jag får börja med en annan dag. Mitt största problem är nu; hur skall jag göra för att få ut min lön?

Jag blir lessen och deppig när jag inte kan det jag förväntas kunna...

Då hjälper vädret föga!


2 kommentarer:

Matilda sa...

Stackare!
Bokföring verkar inget vidare kul. Ungefär som att skriva tentor, inte heller kul... :s

Sarisen sa...

Det är ok så länge man känner att man behärskar det, men som sagt om man känner att man inte har koll blir det otrevligt.
Precis som om man läst på för en tenta och inser, när man fått frågorna, att man bara har läst hälften av vad man skulle av all informationen och inte riktigt vet om man gissat rätt på svaren... Precis :S...