tisdag, oktober 20

Ju mer man lär sig

desto mindre vet man att man vet!

Det är ju ett väl känt faktum, det som står ovan.

Just nu är det bokföring och ekonomi som får mig att vilja dra ett tungt och varmt täcke över mig.

Jag har lärt mig vanlig bokföring, manuell i bok, enkelt upplagd, dubbel bokföring som jag tror det kallas, med debet och kredit. In på ett konto ut på ett annat och tvärt om. Hur lätt som helst faktiskt. Att sammanställa och dona krånglar endast lite och är lätt övergripbart då jag har alla siffror framför mig i en bok där jag ser vad som är debet och kredit och plus och minus. Alla kolumner för sig och bara konton som jag själv lagt upp i den ordning och omfattning jag tyckt vara adekvat för vår förening.

Jag investerade i ett ekonomiprogram. Ett jättebra ekonomiprogram. Och de säger till mig att det är lika lätt som att bokföra för hand. Till och med lättare för du slipper ju räkna allt själv. Jovisst! Det är jätteenkelt att föra in, man kan få en hel hoper rapporter och sammanställningar som är grymt bra att ha och det är precis vad jag vill ha för att förenkla och göra ekonomin mer proffsig.

Problemet är att jag har insett att jag inte vet exakt vad jag sysslar med längre. Jag har ingen aning om vad för slags konto jag skall använda, för nu heter alla konton något speciellt och lägger sig på ens speciell plats beroende på vad för resultat du vill ha på rapporterna.

Det finns olika sorters resultatkonto, skuldkonto, intäktskonto, utgiftskonto, skattekonto, balanskonto, -- kontokonto bla bla.
Det är inte bara plus och minus längre. Lägger jag en grej i ett felaktigt konto blir hela balansräkningen galen.
För att föra in de pengar föreningen har i systemet, måste jag till att börja med, hitta på (eftersom jag inte har koll på alla våra skulder och utgifter från början) ett motkonto, som jag nu i efterhand måste reglera utifrån alla våra inkomster och utgifter.

Vad fan är ett motkonto? Jo det är ett konto som gör att balansen går ihop, debet och kredit blir 0 typ. Och om du inte har motkonto ser det ut som att vi får för mycket inkomster och då räknas det som att föreningen går med onödigt mycket vinst för vi inte har tillräckligt med utgifter... Förklara det för mig om ni kan!

Hittills har jag tydligen blandat ihop balans och resultat dessutom och jag har faktiskt inte riktigt fattat vad som är viktigast i det hela balansen eller resultatet. Jag har visserligen fattat att o m det inte finns balans, blir resultatet missvisande, av någon anledning.

Men vad skall jag använda för konto typer då? "Ja men du tar baskontoplanen och gör dina egna konton det är ju jätteenkelt". Men vad fan, om man inte vet vad grejerna skall ligga i för kontotyp så spelar det ju ingen roll. Jag hade ju tex lagt arbetsgivaravgifter i fel konto. Skatten i fel konto och räntor i fel konto. Ingen kan förklara heller så jag begriper vad som är skillnad på de olika kontona när jag frågar.

Alltså jag satt en hel eftermiddag hos de som sålde mig systemet och jag lärde mig mycket, men fan inte allt jag behöver och det kostar skjortan. Känner mig lite blåst, för hade jag köpt ett annat system hade jag kunnat få en hel kurs via vuxenskolan för bara lite mer pengar och då hade jag fått en grundkurs i bokföring inklusive liksom...

Så det känns således en aning hopplöst att, helt plötsligt vet jag inte hur mycket pengar vi, faktiskt, har fastän jag vet hur mycket pengar vi har på banken.

Av jobbet jag hittills lagt nerpå bokföringen i år har det visat sig att; vissa saker har jag bokfört på fel sorts konto, och även om jag i de flesta av fallen vet hur jag korrigerar och byter konto, så är det vissa saker som jag inte riktigt greppar. När jag försökte att ändra en grej, så blev föreningen helt plötsligt väldigt mycket rikare för att jag glömde dra en summa på ett annat konto och då måste jag göra ännu en korrigering som blir lite svårare och så har vi ett härke av grejer som det känns som att de inte går att lösa. Det ser dessutom väldigt "kreativt" ut på pappren som kommer ut och som skall läsas av vår revisor och som skall användas till deklarationen(som ju skulle bli lättare oxå att göra med detta systemet)

Innan hade jag strukit ett streck och börjat från början skrivit en fotnot och bifogat ett papper eller bara skrivit vid sidan vad som blev fel. När saker går automatiskt har jag ingen koll längre, jag vet till slut inte vad som händer och allt blir svart... Hjälp!!!!

Just nu har jag faktiskt ingen lösning på hur jag skall lära mig "på riktig" utan att det skall kosta fantasisummor, och mår skit för detta.
En sån tur att jag mår bättre än förut så att jag... klarar detta... bläää!

bye!


2 kommentarer:

Matilda sa...

jisses! Plus och minus kan ju en annan klara av men det där verkar ju vara något för nån som gått på handels... Hoppas du löser det!

Sarisen sa...

Jo precis! Det känns som att jag inte riktigt har de poäng jag behöver rent utbildnings mässigt för den här sortens bokföring liksom.
Jag hoppas oxå att jag fixar't... :P
Det första jag får göra är att ta mig samman hehehe!