tisdag, mars 10

Londonresan

Eller "hur man lyckas att inte se några sevärdheter mer än i nattljus genom ett immigt bussfönster"

Reste i fredags klockan sju från hemmet med buss. Det är så himla bra med incheckning på nätet då slipper man vara på flyget så tidigt. Flyget var inte sent och vi kom till Standsted flygplats ganska tidigt.

En och en halvtimme med buss till city. När man tror man är i city åker man lite till och efter att ha åkt igenom en mycket nedgången stadsdel i förorten (?) som skulle rivas för att ge plats åt någon motorled (ett känt tema), kom vi fram till en stooor enorm blå byggnad... IKEA! Oj! Ja det finns tydligen tre IKEA i London och deras Oystercards (magnetkort till lokaltrafiken) ligger i små gula eller blå plast mappar som det står IKEA på.

Jaha. I alla fall fick vi checkat in och så åkte vi till Camden. MYYYYS (kan man tycka om man inte bor där kan jag tro) Och hysteriskt mycket skit och skräp affärer, blandade med bättre butiker och rolig kuriosa. Vi tog inte hela gatan utan gick till en helt ok pub som var mer som en mcdonaldspub. Dvs Stor Opersonlig och Ganska Billig. Det var helt ok för vi kunde dricka lite mer då... Fattiga som vi är(ja i alla fall jag den äldste och den yngste av oss fyra)var det en bra inledning på kvällen!
Sedan gick vi på Camden Eye där brorsans bandkompis Scott jobbar. En mysig mer "riktig" pub. Och sedan gick vi på en annan pub där sångaren Daemon jobbar. Vad fan den nu hette, men det var mer som en klubb på övervåningen. De spelade nästan bara juste 50 tals rock och annan bra musik som jag inte vet vad det var för något. Många tjejer såg ut som femtiotals pinuppor. Söta och tatuerade. Kul, eftersom några i min umgänges krets har samma smak och stil.

Där hängde vi i alla fall ganska länge och snubblade hem via diverse bussar och taxis. Och vi åkte förbi Buckingham Palace, bakgården alltså, vi såg en hög mur och en massa taggtråd.

På morgonen gick vi Portobello road, men det blev lite knivigt med mötesplatser (det fanns två "starbucks" innom en radie av fyrahundra meter)och urladdade telefoner så allt vi skulle gjort blev inte gjort. Sedan var vi en snabbsväng på Oxfordstreet och skymtade Piccadilly Circus och lille Amor på väg till en restaurang/cafe som heter Sketchers (tror jag). Där serverade de afternoon tea i en galleriliknande miljö för "för mycket" pund så vi kollade in inredning och vände. Väldigt nice ställe om man har stålar.
Resten av Camden market gjordes lite för snabbt, för marknaden stängde när vi kom dit igen. Det är ett underbart område!

I alla fall så avslutade vi kvällen, efter att ha ätit god Indisk mat på Bricklane, på en mysig bar på sagda gata. 1001 tror jag den hette. Bra musik, kul som sjutton! Nära där låg för övrigt ett svenskt ställe också, som heter Fika, med dalahäst och adventsstjärna i fönstret haha! Dit gick vi inte utan sedan åkte vi buss hem genom nästan hela London och såg: Millenium-hjulet, Big Ben, Westminster Abbey, Trafalgar square (med jättelejonen) på vägen.

Dagen efter så var vi på Brittish Museum hela dagen. Vi hittade till slut, läste lite fel på kartan och hamnade någon km åt fel håll hehe. Pust! Brittish Museum är verkligen stoooort. Gratis oxå om man inte vill se de annonserade utställningarna. Intressant, ja, men man kanske skall ha en vecka på sig för att kunna se allt och ha någon behållning av det. Nu missade vi hela Afrika och Nordamerika för vi ville se utställningen om Babylon. Men den var utsåld så vi gick och käkade fisch and chips, på Oxfordstreets bästa fisch and chips ställe, i stället. Vi vilade fötterna i högläge alla tre kan jag säga.

Sedan såg vi improteater på the "Hen and chicken Theatre" som låg precis vid den puben som yngste brorsan jobbar på. Den heter på riktigt "The famous Cock" (det kanske var markanaden för fåglar på det torget förr)! Den ligger vid stationen Highbury & Islington, blå Victoria line och är stamställe för Arsenal fans av värsta sorten tydligen. Ganska omysig bar, men ok att jobba på enligt brorsan. Han och en till svensk kille från bandet jobbar där.

Improteatern var himla rolig. Det var duktiga improvisatörer och ett kul koncept som man kan låna av kanske. Inget nydanande dock...

Det måste jag ju säga att först sista dagen fattade jag tubesystemet. Det såg ut som att alla kartor visade olika stationer i början. Jag fattade inte nåt! Men överlag kom man fram fort. Det är ju så himla stoooort i London.
På morgonen lyckades vi se Madam Tussaudes från taxin på väg till Liverpool station kl 04.00

Tillslut vill jag säga att det var en väldigt skön resa. Avslappnad och prestigelös. Jag hade hur trevligt som helst!

Chers!


2 kommentarer:

Matilda sa...

Alla verkar åka till London nu... Jag var där sist i augusti men jag hade lätt kunnat åka dit en gång i kvartalet...

Verkar som att du hade riktigt trevligt och fick se väldigt mycket på kort tid! :)

Sarisen sa...

:) Jo mycket kort på kort tid ;) jag skulle oxå kunna tänka mig att åka lite oftare, om jag hade haft råd, just för att det finns så mycket man kan göra så man blir ju helt ställd...