fredag, december 18

God Jul

En rättighet att stilla bedja om?

Jag tillhör ju den jobbiga typen som gillar jul. Vi är kanske i minoritet?

Det är inte konstigt dock att man förväntas att tycka illa om jul och allt det står för, om det inte är det sanna julbudskapet med Jesus och allt det där och frid och sånt man menar, för då är det ju alltid "pk” såklart. Julen inbringar ju en viss hysteri gällande kommers etc och jag erkänner att jag avskyr i stort sätt alla läskiga jullåtar på radio, med vissa undantag...

Men...

Jag gillar julen i alla fall!
Ja, jag förnekar ju tom Jesus gudomlighet (han var kanske en snäll man vad vet jag, men guds son... Jag tror inte det iaf), Jag avskyr kapitalismen och den äckliga nyliberala makthållningen!

Och därför är det kanske konstigt att gilla julen, men...

Jag tycker att det är kul att träffa alla i hela släkten, jag köper julklappar och bidrar till hysterin men jag förköper mig inte och gör det bara för att jag tycker att det är kul att ge klappar (och numera får man väl säga att man bidrar till konjunkturens uppgång genom konsumtion hehe), jag tycker det är kul att pyssla och duka fint, och för en gångs skull ha lite bling bling hemma.
Jag vill fira att mörkret snart vänder till ljus, jag vill umgås med människor jag gillar alla tillsammans på samma gång!

Jag önskar uppriktigt att alla tillminstone får en Jul de står ut med. Helst en härlig Jul en god och varm jul, en festlig jul, eller en jul som även om den kanske bara är ett par timmar framför TVn är en avkopplande Jul.

Jag vet att Julen kan vara ett helvete för en del och jag önskar att jag kunde göra så att den inte var det. Faktiskt. Såklart att en sådan önskning är en klyscha att fnysa åt, och det kan jag bara beklaga, men ändå höja mitt huvud och från hjärtat önska alla:

En God Jul!


5 kommentarer:

Matilda sa...

Det var länge sedan jag gav upp förhoppningen om en fin, normal, vacker jul. Har väl alltid drömt om en Bullerby-jul men misslyckats med det rejält. Julen i år kommer bli den sämsta på länge.

Det är ändå skönt på något sätt att höra att det finns de som gillar julen. I min enfaldhet uppfattar jag alla som köpgalna julklappsjägare som är så utmattade på julafton att de äter alldeles för mycket och för sent inser att "ojdå! är julafton redan slut!?".

Matilda sa...

Men god jul på dig!! :)

victoria sa...

god jul sara! Julen är fin, jag kan inte annat än att hålla med!

Sarisen sa...

< Matilda bloggvännen min, jag vill verkligen värma dig med tusen varma kramar och ge dig en god skjuts in i nästa år där det alldeles säkert kommer att bli så in i bänken bättre än du kan tro nu när det yr snålkallt på dig och suckarna tynger värre än blötsnö... superkramar igen!!!

< Vickan :)!!! Kramar till dig me och Vännerna i Sälen :OD

Sarisen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.