måndag, juni 4

Lajv?!

Urtypen för lajvare hur ser de ut? Det finns en del roliga länkar under "länkar" hos , som verkar vara ett seriöst lajvsällskap med många välrenomerade lajv bakom sig.

Själv skulle jag absolut inte kalla mig urtypen för lajvare, men jag är småtorsk på grejen erkänner jag. Har faktiskt varit med på ett Fantasylajv en gång och skulle gärna vara med igen. Det var förra sommaren i , som deras "land" hette. Även om det var helt galet med en massa knäppa odjur i skogen och en del (inte så mycket i närheten av mig) viftande med boffervapen, trivdes jag otroligt. Jag antar att jag trivdes mest för att det var ett sånt gott gäng jag lajvade med och att vi litegranna gjorde som vi ville och höll en storfest istället för att springa runt och jaga vadedetnuvar i skogen. Dessutom var det underbart väder...

Vanligtvis brukar de lajv jag är med i eller är med och arrar, vara lite mer lättillgängliga. Pay and play säger man kanske lite sådär föraktfullt innom "seriösa branchen". Ett par timmars förströelse, enkla roller, tillräckligt många intrigtrådar för att hålla en kväll totalt uppbunden. Som ex detta , som spelades i Gbg först och sedan i Stockholm. Det utvecklades sedan till detta 24 timmars spektakel som bara hölls i Gbg; , som var svårt så det förslog. Dels för att rollerna i de flesta fall var gravt degenererade och för att platsen där vi spelade var i stort sätt mörklaggd och väldigt ogästvänlig (även om lokaliteten i Stockholm var "grymmare" i bägge bemärkelser).

Får tillägga att jag inte tror, att Vampyrlajv är min grej. Mest pgrav att det verkar vara så mycket regler. Fast vissa av de där sällskapen har en justare approach tror jag och är inte jätteregelryttare.

Lajv är ju inte begränsat till domedag och världskrig så klart. Jag skall på ett lite nyskapande i augusti , och det finns mycket annat att lajva om. Det är råkul...


Inga kommentarer: