onsdag, januari 23

Gala

nt...

Det var gala i Göteborg igåår. Al Gore (!) fick ett fint miljöpris från en organisation startad av diverse göteborgsföretag.

Kronprinsessan Vickan delade ut priset. Mark Levengod och Alice (inte Bah längre), var världar.

Det hela var fiint (nasalt i) upplaggt, med artister och gulliga barn som läste dikter och musik och sånt. Jag var minsann där. För jag fick biljetter.

Di leva är jättebra som alltid. Andreas Jonsson (oj, eller?) e väl ok och Real Group (tänker alltid på Hipp Hipps roliga sketch när bara en av real group sjunger astrid lindgrenpotpuri hihi) är ju fenomenala, riktigt vassa. Sedan var det någon Opera tjej som hade ett, enligt min bänkgranne, juste dekoltage. Hon sjöng jättefint oxå. Det e fint me opera! Jag tyckte dock att Åsa Fång skulle fått sjunga mer än slutlåten som förövrigt är så sorglig men bra (saltwater welves in my eyes). För övrigt är Gore en skicklig retoriker och att han e engagerad i miljöfrågor, är tydligt, oavsätt om han flög hit eller inte...

På förmiddagen spelade jag och två kollegor, en 15 min pjäs 8 ggr för en massa gymnasietvåor, sen på emiddagen var jag "rumsvärd" åt två politiker som skulle svara på samma elevers frågor om miljöarbete. Så friplåten var en del i min lön kan man säga.
Tanken på att jag senare skulle få se Di Leva fick mig att stilla mina vassa kommentarer åt politikerna och fokusera på att vara trevlig Ha Ha. Bägge politikerna var trevliga, såklart, och ungdomarna frågvisa och även om de tyckte att politiker har så svårt att svara "på riktigt", så var alla parter nöjda verkade det som. Dessutom fick jag positiv respons på pjäsen och min rollprestation, vilket gjorde mig extra glad, ju.

Detta var förövrigt min andra gala i livet. Jag var minsann på ANC galan på åttiotalet någon gång oxå. Palme höll tal så då måste det varit 84 (?). En av mina arbetsdagskolegor konstaterade att "då var inte jag född". Haha tack för den... Den galan var lite mer musik, och längre. Jag menar, vem minns inte "Berg e till för att flyttas". Den tidens musikelit var med. I alla fall de som jag gillade. Och Tåström förstås.

Nu lär det nog dröja innan man får chansen att gå på gala igen 20 år kanske? Man får nöja sig med att ha sett Al Gore hålla tack tal och Palme ett brandtal, det är inte illa att berätta för sina barnbarn hehe...

hadegott


Inga kommentarer: