torsdag, januari 10

Intresseklubben noterar

eller iq fiskmås.

Det dyker alltid upp en massa roliga uttryck och sånt. De försvinner med tiden och när andra tar vid.

I alla fall har jag nu när jag har brist på annat ihuvudet kommit att tänka på ett ganska seglivat ord: Typ.

Det absolut sjukaste är att jag kommer ihåg precis när jag började att använda detta ord. Inte året men tillfälllet (året kan ha varit 83 eller 84 typ, hehe).

Jag satt i mitt rum och det knackade på dörren som det brukade vid den tiden på kvällen på den tiden (jag bodde i en lite byssja i trädgården och hade möjlighet att ta emot besök utan mina föräldrars vetskap minsann). In klev två av mina bästa vänner på den tiden och hade väldigt roligt åt en tjej som de hade hört på spårvagnen.

Jag kan inte i detalj redogöra för hur hennes konversation med sin kompis hade låtit, men på mina vänner förstod jag att hon hade använt ordet TYP i både början mitt och slut på alla meningar hon sagt. Vännerna förklarade ätt det verkade som att TYP, kommit att bli ett universalord som kunde betyda vad som helst "typ" liksom.

Vi skrattade hysteriskt och härmade såklart och sa att vi minsann skulle införa detta roliga sätt att prata "så får vi se hur fort alla pratar likadant som oss i våra skolor" (den ena killen gick i en annan skola än oss två andra).

Ja, på den vägen är det. Imbillar mig inte att det bara berodde på oss, men TYP, blev och har varit ett frekvent använt ord sedan dess...

Undrar typ, hur länge hon typ, hade typ, pratat så typ. Jag menar typ, det är ju inte typ, svårt att typ, bli typ, helt typ fast, i typ, ett sånt sätt att prata typ.

Typ, sånt här typ, kan jag typ, komma på typ, när jag typ, inte har, typ något annat typ för mig, typ.

Ja, hejsvejs sålänge typ...


3 kommentarer:

Anonym sa...

Jättebra skrivet sarisen!

Och det värsta är ju att de där orden liksom klistrar sig fast på tungan, och fast man inte vill använda det, så bara det pluppar ut, typ...

Kram. Mrs F

P.S. Du som brukar vara bra på att analysera hur saker o ting ligger till i samhället, kan väl läsa mitt inlägg på min blogg idag. Det vore intressant att få din syn på saken. Är ganska säker på att många inte tycker som jag i feminist/bara bröst-debatten.
Och Ja - Jag är feminist, om nu någon inte förstod det...

Men det betyder ju inte att jag tycker lika som alla andra feminister i varenda fråga.
D.S.

Sarisen sa...

:) Precis typ.

Jag har nu läst och kommenterat 2 ggr :), det är ett intressant ämne minsan...

kram

Matilda sa...

typ, liksom...

;)