fredag, mars 7

Winn wänner

å de blir mewinn...

I alla fall blåste jag åt rätt håll vilket känns bra just nu.

Det är så konstigt, jag tänker på hur fräcka folk kan vara i bisniss, och hur otrevligt man kan känna inför vissa saker och sedan visar det sig att man har rätt i känslan att det inte är riktigt som det skall.

Nu är jag otydlig jag vet. Det är fan att jag inte, äsch, jag tar det, tror inte att jag är en välläst blogg och behöver kanske inte ha paranoia.

I alla fall, jag har fått ett erbjudande om att fixa ett sommarjobb till mig och två till. Det "enda" vi behöver "riska" är vår tid. Vi skall hålla oss ajour fem eller sex dagar för öppna föreställnigar som kanske inte blir tillräckligt välbesökta för att vi skall kunna få något betalt för dem, mot att vi får hjälp med marknadsföring och eventuellla extraspelningar som är betalade.
Det kändes när jag började att tänka på det som en bra idé. Lite smickrad över att bli tänkt på som resurs.
Nu när jag igår ägnade hela dagen (nästan) åt att faktiskt räkna på vad vi skulle behöva ta betalt för extraspelningarna för att få någon rimlig betalning för tid vi skulle behöva lägga ner på rep och att vara på plats, fick jag en känsla att jag måste vara väldigt noga med avtalet som binder oss i vår lilla ekonomiska förening till det andra företaget. Det kändes som att jag missat något och att jag var en förlorare av rang i detta upplägg.

Jag ringde facket. Förklarade hela grejen och frågade hur jag skulle göra. Svaret blev;
Glöm inte att om ni binder er att vara standby i ett antal dagar, oavsätt om ni inte har några grejer som egentligen binder er i mellan jobben, så kan ni inte stämpla upp de dagarn ni inget jobb har. Så får ni inte betalt för er "standby tid", är det läge att hitta ett säkert betalt jobb till för att säkra inkomst.

Kan de ge en minimiersättning för de dagar ni är standby, tänk på att om ni skall göra extraföreställningarna, utforma avtalet att ni, skall vara dem som blir tillfrågade först, måste vara minst en veckas varsel på spelning, och att ni skall ha rätt att tacka nej utan att förlora förtursrätten en annan gång och för att ni inte skall förlora ytterligare stämplingsdagar inte skriva på att ni måste göra ett minimum av extraföreställnigar.

Tänk på att du är deras målvakt, det är inte så bra, de försöker att smita sitt arbetsgivar ansvar genom att ge dig den uppgiften och ge dig den med liten möjlighet att göra det hela utan att vara en dålig arbetsgivare.

Jag är glad att jag ringde facket.

Fan jag vill inte vara deras djävla målvakt och jag vet precis hur de tänker... Jag får hålla god min och begära det de inte kan säga ja till.
Dessutom, det viktigaste av allt, mina vänner som jag tänkt fråga är frilans och några är beroende av att om inte jobben ligger tätt, kunna stämpla några dagar emellan. Det betyder att jag skulle inte kunna med att fråga dem om att bara riska tid, när det faktiskt är mer än så. Jag tvivlar på att någon vill ta ett sånt jobb.

Jag måste säga nej på ett sätt som visar att jag genomskådat dem men ändå visa att jag kan tänka mig att göra jobb för dem i andra samanhang, för att inte bränna mina skepp och broar (eller hur man nu säger) helt. Fan vad svårt! Man e ju så förbaskat beroende av ett gott rykte, men jag hatar att slicka röv.

Nå, vi får la se vad som sker och såvidare...

bye


3 kommentarer:

KuriÅsa sa...

Kände redan från start när du ringde och spånade om det här giget att det lurar nåt lurt bakom kröken. Ta det inte.

KuriÅsa sa...

Fast jag tror ju inte att deras mening är att blåsa någon, de har nog bara goda tankar, men kanske inte så stor koll på hur det funkar att vara frilansande/stämplande skådis.

Sarisen sa...

Nej, det blir nog inget med det. Egentligen tror jag inte heller att de är ute för att blåsa någon.
Det är mer tanken på att de vill att någon annan skall ta ansvar för anställda i år, mot hur det tydligen inte funkade förra året, som spökar lite, haken liksom killar i nacken kan man säga...
Men vem vet, det kanske skulle funkat i år...