tisdag, augusti 21

Ett livslevande rollspel

Att vara med på lajv är alltid speciellt. Jag har både arrat lajv och varit med som deltagare, och även om jag inte är frekvent deltagare (jag har mycket annat att göra) har det nu blivit ett gäng upplevelser!

Detta var (är oxå nästa helg) ett speciellt sorts lajv, för vi skulle lajva ett gäng olika pjäser, vilket betyder en helt annan styrning av lajvet än vad man är van vid. Jag menar vad vore pjäsen Ett dockhem om inte Nora gav sig iväg i slutet, eller fröken Julie utan sex mellan Julie och Jean? Man kan ju säga att det vore intressant men det var inte det som var meningen i detta lajvet liksom, utan vi skulle så gott vi kunde försöka hålla oss till pjäsernas rytm o handling (dramaturgin altså)!

Så, ankom en underbar plats på fredag förkväll, Follökna, som ligger nära Malmköping(mellan Eskilstuna och Stockholm fast söderut liksom). Fick god mat och var snabbt igång med vårt arbete...

Varje pjäs hade en regissör som hade hand om förberedelserna och genomgång av manus och dramaturgin, hur vi skulle få saker att hända vid rätt tillfälle på kvällen etc. samt en genomgång av våra rollers vilja och karaktär. Som jag tror jag nämnt spelade jag Kristin i Fröken Julie.
Var rädd i början att hon skulle vara för lätt att göra präktig iom att hon skulle vara kyrkvärd (ja, jag har några fördomar kvar om "svårt" kristna människor, även om jag känner "svårt" kristna människor som är väldigt ärliga och precis så goda som dom skall vara, puss på er, ni är underbara).

Jag bestämde mig för att hon är inte så komplicerad utan mer naiv och öppenhjärtig om saker. Inte så mycket fasad utan hon bara är som hon är, framförallt väldigt känslig för oärlighet. Litar och tror gott om de flesta men ser två sorters människor, de som försöker göra rätt, och de som låtsas göra rätt men skiter i om det blir rätt. Ingen är ofelbar, men om man inte försöker så är man inte en bra människa. Kristin blev en bra kvinna/tjej.
Det klickade mellan Jean (goe Patrik!) och Kristin, och han blev, något flamsig, men ändock, en skitstövel. En kille som Kristin älskade att garva med men som aldrig gav henne nåogot egentligt erkännande. Detta var en grej jag spelade mycket på, att jag ville pressa Jean på vad han egentligen ville med vårt förhållande, och det funkade jättebra.
Eftersom Kristin egentligen ju inte är med i pjäsen mer än vid några få tillfällen fick jag speltilfälle med de andra i köket också. Det var jättekul. Att bolla om det var fel på mig eller Jean för att han inte kunde bestämma sig eller inte, att förmå Christian i Festen att ta emot Pias hjälp, att peppa Regina i Gengångare att se att man nog kan ta emot hjälp av pastor Manders utan att förlora sin egen identitet. Att bevittna överlåtelsen av Julie Barks arv till Bertha (Sanna Kvinnor), ordnade picknickkorg till muminfamiljen mm. Framför allt var Kristin en bra servitris, som flängde runt och tog ansvar (utan att känna att jag på riktigt-personligen behövde det, underbart)!

Dessutom var jag med när Jean och Julie hade sex. Ha ha det låter bra va! Helt ärligt var det en av de häftigaste lajvarögonblick jag varit med om. Går inte i detalj in på hur det gick till men, jag lovar, det var ruggit bra. Tango är sexigt kan jag lägga till för att hinta lite.
Vi hade något som regissörerna (Daniel, underbara du) kallade för metatimmen oxå. Då fick vi i vår grupp möjlighet att uppleva lite olika sker i drömtillstånd, möjliga eller omöjliga. Svårt att förklara men väldigt känslomässigt uttömmande/påfyllande för rollen. Det fanns mycket man kunde plocka av efteråt i sitt spel.

Det mesta jag har om detta lajvet är positiva saker. Nu var det nyss jag var med om det hela och då har man inte ett utanförseende så man är kanske lite överpositiv iland.
Just nu kan jag inte komma på något kasst. Smådetaljer som arrangörerna tänker på till spel 2 är ju inget som stört mig, i det hela liksom.
Självklart kan jag tänka mig att det kan ha varit svårare för de som var med i pjäser med mer viktiga steg och händelser. Timingen var ju viktig för hela lajvet, men jag tror att de flesta såg det som en utmaning att faktiskt bli styrda som vi blev.
Det var så många bra lajvare där, en hel del jag lajvat mot förut och riktigt njuter av att vara med och lajva med igen. Några nya som jag aldrig lajvat med förut som nu är en del av dem jag anser vara bra och gärna lajvar med igen. Egentligen ingen nämnd ingen glömd.
Köket är värda en eloge för sin feelgood stämning som gjorde det lättare för oss lajvande servitriser att hålla roll och jobba på.

Grymt härlig helg! Intressant, känslomässig, uttröttande och uppiggande.
Från en lajvar nörd!



4 kommentarer:

Anonym sa...

Men titta vem jag hittade! Vad kul :)
Visst var det ett häftigt lajv. Tack för bra spel!

Kram, Regine

Sarisen sa...

:)

Tack själv! Hoppas vi ses i nåt lajv igen!

Anonym sa...

ja efter detta slänktar jag än mer tillbaka.

Sarisen sa...

Ja, visst gör man. Det var sån intensiet och sån spelglädje.
Precis sånt man vill ha på lajv.
Vi ses nog i ett lajv igen ;)...