tisdag, augusti 14

Filosofi?

Nu när jag kämpar med att återgå till vardagen måste jag bara ge ett lite citat:

"Vi har återtagit normalitet. ---- Allt ni hädanefter inte klarar av är era egna problem. Koppla bara av."

Boken som innehåller detta citat är en av de böcker jag gärna väljer att läsa igen och igen. Den lämpar sig definitivt som högläsningsbok. Vissa tycker den är råkass och jobbig, andra ser den som lite av en bibel.

Jag ser den som ett bevis för att jag inte är galen, eller, inte ensam i alla fall.

Om livet skall funka i ett universum av denna storleken är det en sak man inte kan kosta på sig, och det är sinne för proportioner, som Trin Tragula formulerat det.
Det är liksom ganska skönt ibland att veta att liv i universum finns i princip inte. Eftersom ytan är oändlig och även antalet existerande världar är oändligt så blir summan i en sådan uträkning oändligt liten, dvs försummbar, så allt liv man kan tänkas stöta på är helt enkelt imbillning.

Det är himla synd att Herr Douglas Adams för tidigt lämnade detta jordeliv.

Jag försöker att "ta det lugnt" i väntan på nästa petitess som drabbar mig...


Inga kommentarer: