måndag, maj 4

Nu börjar jag

lite mer på riktigt!

Nu har jag beställt ylletyg.

Jag skall sy mig en helt egen "riktig" medeltidsstass. Eller ja, jag skall fuska lite genom att ha en herrock ("portpoise" tror jag det heter)under en klänning istället för två klänningar som brukligt är (en lin helt underst och två ylle sedan).
Detta för att jag skall kunna spela maskteater på medeltidsmarknader. Teaterföreställningarna kommer inte att hända före nästa år, men det känns som att det är lite mer på riktigt nu liksom, när min med spelare angående att vi skall på lajv i sommar säger lite finkänsligt att "det kanske är lika bra att du gör det ordentligt med en gång och syr i ylle", appropå att jag hade tänkt börja sy en klänning i linne.

Först gör jag yttre ylleklänningen för den skall jag ha redan i juni i Lund. Det betyder ändå att jag måste sy en riktig underklänning i linne, tror jag, för jag hittar inte min andra som jag sydde första gången till 1700 tals stassen,som går att sy om.
Sedan måste jag sy ett par ordentliga lite längre typens brokor (underbyxor) och jag kommer inte undan hosor. De inte behöver vara lika långa som herrhosor om jag gör rocken lite längre, som en halvlång klänning strax över knät tror jag det får bli eller lite längre.
Får fråga experterna om råd hehe, min medspelare och hans sambo, som redan har allt sånt här och lite till och som har koll på modet från 1200 - 1500. Det är viktigt att vi håller samma århundrade i tanke när vi gör kläder för att spela tillsammans så vi inte ser ut som att vi kommer från olika tidsepoker.

Till lajvet i augusti kommer jag att ha herrocken, som en väst och sy en riktigt fin pösärmsskjorta, för där skall vi faktiskt ha kläder mer i renässansstuk egentligen. Inser att hosorna nog får bli ganska långa ändå och kanske jag får sy ett par extra slitsade brallor till det.
Ja ja, det blir nog bra. Kan tillägga att detta kommer att sys i "midpoi" eller hur det nu skall sägas, med ena halvan grön och andra halvan gul som är samma färg som min kollega har tillsammans med röd. Vi kommer att bli så snygga ihop!

Jag skall dessutom försöka att, så mycket som möjligt, sy för hand. Alla synliga sömmar är givna handsömmar, men nu skall jag även ge lite mer tid till det andra som inte syns så mycket... haha drömma går ju...

Så jag börjar när tyget kommer och mönstret är lånat hej och hå...


4 kommentarer:

Jenny sa...

Yey! Snart kommer jag dit också. Snart... /J

Matilda sa...

www.medeltidsmode.se kan jag tipsa dig om, de har bland de billigaste priserna och försöker vara så autentiska som det bara går. De kommer finnas i Lund om inget annat ifall det är den medeltidsgrejen på Kulturen du ska på. Vem vet... vi kanske ses där med... ;)

Sarisen sa...

Jenny> Vi får träffas och sy ihop då ju :)!!!

Matilda > Tack! Tips emottages alltid med tacksamhet :)!
Visst är det på Kulturen i Lund jag skall vara :), om du ser en klänning sydd halvt grön och halvt gul, så är det förmodligen jag som bär den! Hälsa gärna om du ser mig :D!

Matilda sa...

Ska jag göra :)