fredag, oktober 26

Ketchup effekten

Står detta uttryck med i någon ordbok tro?

Alla vet vad den är. Och det faktum att den håller på så mycket olika håll är ju egentligen så osanolikt intressant (om man är lagd åt det hållet) att man borde införa den som en fysisk lag.

Jag tänker på hur den funkar tex för mig i frilanssammanhang (och jag är inte ensam tro mig) Det kan gå månader så får man inte ett enda jobb, så ringer en och så helt plötsligt står man där med tre eller fyra jobb och helt plötsligt måste man tacka nej till ett.

Nu väntar jag på att effekten skall komma till sin peak snart för det har varit tunnsått med jobb det sista. Fast iofs, tre på två månader är mycket om man inte haft något på fem månader...Tja, allt är ju som sagt relativt.

Eller ta mina två telefoner, ringer nästan aldrig, men ringer en så kan du ge dig på att det ringer i den andra samtidigt.
Nu har jag lagt till undantag gällande att det bara ringer när de är avstängda och skulle väl till nöds kunna säga att det är lite långsökt att tillämpa effekten på mina telefonsamtal i stort, men, får vi en förfrågning på jobb brukar det innom några dagar droppa in ett gäng förfrågningar... Jag väntar förväntansfullt.

Undrar om "fysikerna" räknat på sånt här? Sannolikhetskalkyler kan man ju få gjorda någon stans, kommer inte ihåg vart. Undrar vilken formel man använder för att räkna ut ketchupeffekten?

Småttförvirradotrött dagen!



2 kommentarer:

Matilda sa...

Om du vill att folk ska ringa dig men att du vet att de bara gör de om du pratar i telefon, kan du inte be någon ringa dig med jämna mellanrum bara för att säga hej, då lär du ju få andra samtal också? :p

(något förvirrat kanske..)

Sarisen sa...

*haha* nu fattade jag vad du menar. *hihi* Ja det kanske skulle hjälpa oxå, kanske man kan vara två som omväxlande ringer varandra tom. För dubbel verkan liksom :)