torsdag, oktober 25

Lycka?

Ett evigt ämne.

Miljöpartisten Max Andersson, (från Göteborg för övrigt, så fick jag med det oxå) som sitter i Riksdagen har lagt fram en motion.

En lite udda motion, en motion som i stort går ut på att lägga mer forskningspengar på forskning om lycka för att politikerna skall kunna ta lite mer hänsyn till folks lycka, när de tar beslut. Det kan låta flummig, som så påpassligt några av rikstadsledamöterna påpekat.

Men om man ser på vad han menar, måste jag bara säga - Grattis Sverige. Vi har åtminstonde en politiker som tycker att det är viktigt att bry sig om konsekvenserna av de förslag som läggs och beslut som tas i riksdag och regering.

Jag skall förklara, han var på en liten intervju i gbglokalradion i morse så jag tror jag har fattat vad han menar;

Till exempel tog han beslutet av sänkningen av akassan, som visst kanske bidrar till att höja BNP en aning vilket innebär "god ekonomi" (min ironiska citering). Men sänkningen innebär också att människor känner sig otrygga, det är en oro för att förlora jobbet, för att vara tvungen att flytta etc. En oro som gör att människor känner sig mer pressade, som leder till ohälsa av olika slag och i slutänden gör folk mindre lyckliga. Ohälsa vet vi ju är samhälsekonomiskt en dålig affär...

Han sa ungefär; att även om han ser lycka som mer än ändamålet i sig, så är det viktigt att tänka på människors lycka rent samhällsekonomiskt och därför satsa på mer forskning i detta ämne (som motionen handlar om).

Killen har fattat och jag är så himla glad att jag nästan skulle kunna rösta på miljöpartiet nästa gång bara därför.

Hoppas att Max kan få igenom sin motion. Jag menar, tydligen finns det ett påbörjat projekt i Storbrittanien, där politiker får arbeta på att ta in lyckoaspekten i sina beslut, så varför skulle inte vi här i fiiina Sverige kunna vara, om inte bättre, så minst lika bra?
Hm, det märks kanske inte där än, men som jag sagt förr; det tar tid att holka ur en sten hehe.

Jag fick helt plötsligt tillbaka liiiiiiiite av politikerförtroendet tack Max.

Glad dag!


Inga kommentarer: