torsdag, september 6

Morgon eller kväll?

Det är nog så att jag egentligen är en kvällsmänniska som kommit ur fas.

Allt skall hända på förmiddagen helst. Det skall jobbas effektivast, ätas mest, motioneras etc...

Jag är så förbannat trött då! Jag har alltid varit trött på morgonen.
För att inte tala om, varit sur. Nu är det ju så att jag har fått ett bättre morgonhumör för jag har lärt mig att kontrollera det hela väldigt mycket. Men jag känner morgondjävulen sitter på min axel och dinglar med benen. Då och då får han in en ordentlig kick och jag är igång. Det är ju inte det bästa att börja dagen med.

Jag vet att det är ärftligt, min farsa kan vara ett monster på morgonen och under hela uppväxten var vi alla väldigt glada för att han antingen jobbade skift så han hade gått innan vi vaknade eller så veckopendlade han från Norge och var såleds inte hemma alls förutom på helgerna. Visst saknade vi pappa men inte morgondjävulen.
Mina barn ärver mig, jag vet... (då är det iofs bra att veta att det går att jobba med det så det kan bli bättre).

Nu önskar jag att jag kunde piggna till och bli människa så jag får lite gjort av det som skall göras idag. Kaffe hjälper icke! Och just nu är hela systemet ur fas sedan så många år, så innan mina barn e vuxna kommer jag inte att hitta min rytm igen.

Jag vet oxå att min trötthet beror på mycket andra saker (leda, existensiell och allmän stress hahaha, åååångest, ja det e sant!). Ja den beror inte på att jag inte äter Rosenrot i alla fall för det provade jag i ett par månader och det hjälpte i början men sedan kom det tillbaka igen. Såklart det går ju i skov det där med tröttheten och med humöret för den delen! Nej jag har inte PMS. Tyvärr eller tur, jag vet inte. Allt jag inte kan diagnostisera gör mig nervös. Därför är det nog den enklaste av lösningar jag får ta till, jag är en kvällsmänniska som kommit ur fas helt enketlt.

Åh, vad jag önska att jag kunde säga att jag blev piggare på kvällen. Vid pass tio på kvällen får jag något blankt i ögonen och kan oftast inte sluta gäspa. Så då går jag och lägger mig. Fiiint sörru! tur jag inte testat amfetamiiiin eller något annat uppåttjack. Jag hade blivit torsk direkt antagligen.

Det närmaste beroende av uppåttjack jag varit är magnecyl koffein varje morgon i närmare ett år. Men såklart börjar man jobbet klockan 0700 och äter fukost på arbetsplatsen klockan 06.30 och vaknar med huvudvärk varje morgon, vad gör man? koffieintabletterna på gymnasiet, räknas de förrästen? De gav mig skakningar och panikattacker så jag la av... Kontentan av detta? Tja, koffein ger mig spatt i för stora mängder och magnecylen gav mig förmodligen lättare leverskador som kommer att visa sig när jag är över åttio.

I alla fall är det djävligt tröttsamt att vara trött som jag redan förut skrivit. Jag kommer säker att upprepa mig fler gånger men skall sluta nu och se om jag kan få upp mina ögonlock tillräckligt för att läsa ett manus jag skall lära in till tisdag.

Ciao alla 13 som läser detta idag!


Inga kommentarer: