tisdag, november 13

Nu e den här?

Vintern eller...

Jag blev förvånad. Vinterdäcken kom på innan snön kom. Men det var i grevens tid som man kan säga (varför man nu säger det?). För det var igår de kom på.
Bor man på laant så behövs det bil. På vintern e det dessutom glesare mellan bussarna. Dumt för det är ju då man inte vill cykla eller gå.
Jag vill inte cykla eller gå ändå för vägen vi bor vid är, trots att det ligger på laant, otrevligt traffikerad. Speciellt på sommrarna, när alla vill ut till havet snabbt som fan. Det finns ingen cykelväg heller. Irriterande, för jag har en jättefin vinröd cykel. Men är man traffikrädd så e man *surar*.

Fast det var ju vintern som var huvudnummret i detta inlägg.

Det är kallt. Och så är det mörkt. Och så är det nästan "färglöst".
Samtidigt är det så fint när det är rimfrostmorgnar. När det nyper i näsan när man andas kan man inte vara trött. När solen skiner är det så vackert ibland så det gör ont i ögonen.

vintern är bättre än hösten. Eller. Det blir så kategoriskt. I vilket fall som helst tillhör jag dem som gillar Julen. Jomän. Trots eller tackvare familjeumgänge kan man ju fundera på. Och Jul e det ju på vintern. Jag hade haft väldigt svår att tro på julen i Australien. Å andra sidan är det ju sällan vinter där i vår mening, men ändå.

Dessutom är vintern ett steg närmare sommaren nästa år. Peppa på, så kommer våren snart hehe.
Fast;
Riktig snövinter med pulkaåkning. Det är så himla kul när man väl drar på sig varma överdragsbyxor och går ut i trädgården och åker snowracer. Om det blir någon snö i år (ja förra året var det snålt tilltaget), lovar jag mig härmed att åka mycket snowracer. Skidor kanske. Så otroligt roligt.

Nå nu gäller det, vinter är här, nyp i armen och dra på det goda humöret för det behövs i mörker och kyla.

Skall bara sova en timme först... *ler snett*


2 kommentarer:

Matilda sa...

Jag saknar att åka pulka... Jag undrar var den runda pulkan vi hade när jag var yngre tog vägen. Inte för att här blir mycket snö att åka på, men ändå... Jag kommer nog aldrig att bli riktigt vuxen jag...

Sarisen sa...

Man blir aldrig vuxen förrn man inser att man måste vara barnslig ibland :P
Att ha en plastpåse i fickan på vintern kan skapa en härlig stund. Plocka fram den i en park vid en liten backe och åk... Du får ont i rumpan, men det är kul som sjutton ;)